Gotują, bo lubią. Mają więcej czasu, cierpliwości i umiejętności. Kolekcjonują przepisy, dzielą się swoimi kulinarnymi odkryciami. Co trzecia gotująca Polka to kobieta dojrzała. Zaglądamy do świata Marty – mistrzyni domowych ciast.
Analizując wyniki badań przeprowadzonych przez Kantar Millward Brown i Lafudu w maju 2018 r. widzimy, że wśród osób aktywnie zainteresowanych gotowaniem (użytkownicy platformy Fooder) największą grupę stanowią kobiety – aż 87%.
Dlatego wśród nakreślonych przez nas pięciu person znalazły się aż 4 kobiety i tylko 1 mężczyzna.
Udział mężczyzn wśród osób żywo zainteresowanych gotowaniem (społeczność platformy Fooder przekroczyła już pół miliona kont) jest znacznie mniejszy niż odsetek wszystkich mężczyzn w Polsce, nie pokrywa się zatem z polską demografią. Na podstawie wyników badań z maja 2018 r Kantar Millward Brown wraz z Lafudu wyróżnił 5 grup gotujących Polaków:
- najmłodsze użytkowniczki (16-24) skoncentrowane na edukacji i rozrywce,
- grupę kobiet w wieku 25-44 lat skupioną na karierze i rodzinie
- kobiety dojrzałe (45-64) ustabilizowane zawodowo, z większą ilością czasu wolnego
- grupę kobiet 65+ z dostępnym czasem na rozwijanie swoich zainteresowań oraz poświęcającej się rodzinie
- gotujących mężczyzn od 16 roku życia
Wyraźnie wyróżniają się tu dwie grupy kobiet: skoncentrowane na rodzinie i dzieciach matki oraz kobiety dojrzałe o ustabilizowanej sytuacji zawodowej ze starszymi, często już dorosłymi dziećmi. Niezależnie od tego, jak liczebną grupę reprezentują pojedyncze persony, każda warta jest naszej uwagi.
To kolejny artykuł z cyklu podróży po kulinarnej mapie Polski dla food marketerów: przybliżamy sylwetki 5 osób reprezentujących poszczególne grupy gotujących Polaków. Mówiliśmy już o studentach w kuchni, millenialnych matkach, czas na drugą pod względem wielkości grupę gotujących Polaków: kobiety dojrzałe.
Marta – mistrzyni domowych ciast
56 lat, pracuje na poczcie w niewielkim mieście pod Poznaniem, mężatka, wkrótce babcia. Jest pogodna mimo życiowych turbulencji, przez które przeszła.
Jej ulubione powiedzenie “Jakoś to będzie” sprawdza się zawsze w 100%.
W tygodniu gotuje dla siebie i dla męża (ale nie codziennie), w weekendy przygotowuje obiad dla synów, którzy mieszkają w pobliżu. Najbardziej jednak lubi piec ciasta – od lat dopracowuje swoją sekretną recepturę na sernik krakowski, na każdym przyjęciu pojawia się z tortem, chętnie wysyła swoje przepisy na konkursy. Dumą Marty jest zeszyt z przepisami, w którym kiedyś kolekcjonowała przepisy z popularnych gazet, a od kilku lat trafiają tam również hity z internetu. Mąż Marty, choć sam niewiele gotuje, to chętnie pomaga jej w kuchni i czasem zaskakuje Martę daniem podpatrzonym u Jamie’ego Olivera.
90% internautów – jak Marta – szuka inspiracji do gotowania w internecie:
Wyszukiwarki zdeklasowały zatem tradycyjne źródła (książki kucharskie i gazety).
Kulinarnym guru Marty jest Nigella Lawson – ogląda każdy odcinek jej programu i często korzysta z przepisów. Do ulubionych składników przywiązuje się na długo, żyje dość oszczędnie, nie lubi wyrzucać jedzenia, dlatego stara się robić zakupy mądrze i z głową.
Marta chętnie nawiązuje interakcje z innymi wielbicielami pieczenia. Od dwóch lat ma konto na Facebooku, gdzie zagląda kilka razy w tygodniu i często włącza się do dyskusji na grupach kulinarnych.
Marta, choć czuje się bardzo dobrym kucharzem, dość ściśle trzyma się przepisów, bo głównie korzysta z tych na ciasta i desery. Jeden składnik może zrobić wielką różnicę, o czym zdążyła się już przekonać. Nie improwizuje robiąc nowe rzeczy, ufa autorom przepisów, czyta wskazówki. Czy inni też tak robią?
Szczególnie przygotowując ciasta i desery, wymagające dość precyzyjnych wskazówek, Polacy trzymają się ściśle przepisów – prawie 80% gotujących deklaruje stosowanie składników wymienionych w przepisie (jedynie 5% badanych nie trzyma się przepisu).
Na nieco większą improwizację badani pozwalają sobie przy gotowaniu zup oraz przygotowywaniu sałatek. Co trzeci badany stosuje produkty marek wymienionych w przepisie przygotowując desery, a prawie 40% – przygotowując przetwory.
Prezentowane badania pokazały jeszcze jeden ciekawy fakt dotyczący Marty i jej rówieśniczek: średnio prawie dwukrotnie więcej kobiet dojrzałych stosuje produkty marek wymienionych w przepisie niż kobiet w wieku 25-44 lat.
Mama gotuje najlepiej!
Marta z radością gotuje dla swoich synów – wspólne posiłki to prawdziwe święto dla niej. Ale niekoniecznie dla synowych. Z badań przeprowadzonych w 2012 r. przez brytyjską telewizję Food Network wynika, że ponad połowa dorosłych mężczyzn zdecydowanie bardziej ceni jedzenie przygotowywane przez matkę niż żonę.
Dlaczego? Bo, jak twierdzili badani, kuchnia u mamy jest bliższa tej tradycyjnej oraz zdrowsza niż potrawy przygotowywane przez ich żony. Matki mają tendencję do tego, aby rzadziej podawać dania gotowe, potrafią jednocześnie serwować dokładnie to, co ich syn lubi najbardziej. Co czwarty badany przyznaje się również do potajemnego wymykania na posiłki do mamy. Aż 13% mężczyzn sugeruje swoim partnerkom, aby zasięgały porad kulinarnych u mam. 25% badanych sugerowało również, że pomiędzy matką a partnerką widać oznaki konkurencji kulinarnej, tyle samo było świadkami prawdziwej konfrontacji na tym polu.
I kto ma rację? Istnieją naukowe dowody na to, że Marta naprawdę potrafi gotować.
Wiek, w którym kobieta staje się mistrzem w kuchni
W 2012 r. Co-op Food (wcześniej The Co-operative Food) przebadał ponad 1000 kobiet, a z wyników tych badań wyłonił się niezwykle ciekawy obraz:
55 lat to średni wiek dla kobiet deklarujących posiadanie wysokich umiejętności kulinarnych.
Słynna bogini domowego ogniska, Nigella Lawson, jest zatem doskonałą przedstawicielką dojrzałych kobiet – wiek (58 lat) mocno uwiarygadnia jej wizerunek domowej kucharki.
Dojrzałe kobiety, według powyższych badań, kochają gotować i piec: 75% z nich regularnie piecze ciasta i ciasteczka, połowa deklaruje, że nigdy nie użyłaby gotowego sosu; dwie trzecie badanych potrafi upiec chleb, a 55% czuje się mistrzyniami we właściwym dobieraniu ziół i przypraw do odpowiednich dań.
Przyjmując, że swoje pierwsze ciasto statystyczna respondentka upiekła w wieku 21 lat, a obiad bożonarodzeniowy dla całej rodziny przygotowała samodzielnie w wieku 27 lat, to ma wystarczająco dużo czasu, aby nabrać pewności, a nawet mistrzostwa w gotowaniu.
Dodatkowym czynnikiem sprawiającym, że kobiety dość szybko uczą się gotować jest fakt, że osobą odpowiedzialną za przygotowanie większości posiłków w domu jest właśnie kobieta – z raportu The Co-op Food (Convenience Report 2015) wynika, że wśród kobiet będących w związkach aż 70% z nich deklaruje, że są jedynymi osobami gotującymi w domu. Ten wynik bliski jest wynikom cytowanych badań Kantar Millward Brown i Lafudu: w Polsce aż 80% kobiet deklaruje, że posiłki dla całej rodziny przygotowują tylko one.
Budzi zatem zaufanie wspomniana Nigella Lawson, Magda Gessler, Martha Stewart czy Paula Deen. Tę ostatnią można byłoby nawet nazwać prekursorką kulinarnych influencerek, ponieważ jej udział w jednej z kampanii marki Kraft przyciągnął w ciągu kilku miesięcy ogromną społeczność gotujących kobiet w USA (o wynikach tej kampanii będziemy pisać w artykule na temat strategii marketingowych największych marek spożywczych).
To jest Marta. A jak gotuje jej starsza koleżanka, Helena? O tym w naszym następnym artykule.