Gorączka świąteczna opanowała cały internet. Marki spożywcze przeznaczają ogromne budżety na kampanie zasięgowe. Twój produkt dobrze czuje się w kuchni? Poznaj zatem strategię, dzięki której produkt ma szansę znaleźć się wśród najchętniej poszukiwanych treści w wyszukiwarce Google w szczycie sezonu. Sprawdziliśmy – to działa!

Właściwy produkt na właściwym miejscu

Betty Crocker, Pillsbury, Wilton, Martha Stewart, King Arthur Flour: co łączy te marki? I jak lifestyle’owa Martha Stewart znalazła się wśród marek spożywczych? Wszystkie wymienione znalazły swoją godną (wysoką) pozycję w wyszukiwarce Google w kategorii świątecznych przepisów. I choć przepisów szukamy przez cały rok w różnych kontekstach, to Google Trends wyraźnie pokazuje, kiedy szukamy ich najczęściej:

Najgorętsze tygodnie dla przepisów kulinarnych na całym świecie właśnie się zaczęły. W polskim internecie jest podobnie, choć mamy tu jeszcze jeden ważny moment: Wielkanoc.

Jak można wykorzystać pełnię sezonu na przepisy kulinarne do odpowiedniego pozycjonowania w Google?

Poznaj magiczne właściwości SEO

Chcesz, aby strona generowała dobre wyniki? Pominiemy ten etap, w którym tłumaczymy, że ładna strona internetowa to nie wszystko. Dziś koncentrujemy się na treści w kontekście SEO. Bez odpowiedniej strategii mamy niewielkie szanse na zadowalający organiczny ruch na stronie. Jeśli weźmiemy pod uwagę najpopularniejsze frazy zapytań w okresie świątecznym, to najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania będą mieć marki posiadające przepisy związane ze świętami.

Ale czy wystarczy mieć kilka przepisów gwiazdkowych, aby znaleźć się na szczycie google’owej choinki? Dobry przepis to dopiero początek.

Spójrzmy na królową świątecznych przepisów, Betty Crocker. O jej strategii marketingowej opartej na przepisach kulinarnych pisaliśmy w tym artykule. Dzięki konsekwentnie i starannie budowanej bazie przepisowej, Betty Crocker jest w stanie promować praktycznie każdy produkt ze swojej bardzo szerokiej gamy. Różnorodność produktów sprawia, że przepisy kulinarne wyczerpują najbardziej popularne konteksty. Jak wygląda strategia SEO na stronie bettycrocker.com? Przyglądamy się kilku ważnym elementom.

Dedykowana kategoria przepisów świątecznych

Posiadając bazę minimum kilkudziesięciu przepisów świątecznych warto dodać dedykowaną kategorię świąteczną do pozostałych. Na stronie Betty Crocker znalazła się zarówno kategoria “Święta i przyjęcia”, jak i kategoria “Boże Narodzenie”. Podkategorie świąteczne jak “ciastka świąteczne” czy “świąteczne desery” zostały również uwzględnione w bardziej ogólnych kategoriach (np. przepisy → rodzaj dania → przepisy na ciasteczka → ciasteczka świąteczne).

Efekt? Wśród wyników na najpopularniejsze frazy świątecznych (christmas cookie, christmas recipes, christmas cookie recipes, festive cookies, recipes for christmas) znajdujemy Betty Crocker na pierwszej bądź drugiej stronie Google wśród najbardziej zasięgowych serwisów kulinarnych i magazynów lifestyle’owych.

Zbiory tematyczne

czyli przepisy dobrane kontekstowo. Dzięki temu zabiegowi konkretny przepis pojawia się na stronie w kilku miejscach: po pierwsze w swojej naturalnej kategorii (np. wypieki / desery), po drugie w kategorii pasującej do sezonu (np. ciasteczka świąteczne) oraz w zbiorach kontekstowych (np. “30 najlepszych przepisów na świąteczne ciasteczka, które zrobisz z dziećmi”). Dodatkowym powodem do tworzenia zbiorów tematycznych jest możliwość odświeżania contentu przepisowego – czyli mieszania starszych przepisów z najnowszymi.

Świeży, wartościowy content kulinarny

Szacuje się, że w kuchniach Betty Crocker powstaje około 1000 nowych przepisów rocznie. Czyli średnio prawie trzy przepisy dziennie. To daje marce możliwość szybkiego reagowania na sezonowe trendy oraz odpowiedzi na pojawiające się problemy klientów.

Stała produkcja przepisów to niezbędny element nieprzerwanej obecności marki na wysokich pozycjach w wynikach Google. Pomaga tu również odpowiednie planowanie publikacji: warto tak produkować content, aby mieć możliwość stałej, cyklicznej publikacji.

Google promuje wartościowy, adekwatny i świeży content – tylko dzięki treściom dopasowanym do aktualnych trendów i potrzeb użytkowników marki mają szansę na odpowiednie pozycjonowanie.

Im więcej różnorodnych przepisów, tym większa szansa na dotarcie do większej ilości zapytań. Jednocześnie musimy pamiętać, że świąteczne przepisy nie zawsze muszą mieć w swojej nazwie słowo “święta”. Szczególnie w Polsce pewne nazwy świątecznych dań istnieją samodzielnie – np. kutia czy karp w galarecie, choć są daniami poszukiwanymi wyłącznie w okresie świątecznym.

Lista świątecznych przebojów kulinarnych

Planując strategię opartą o przepisy kulinarne zastanówmy się, czego internauci szukają najchętniej w danym momencie. Najłatwiej skorzystać przy tym z Google Trends – narzędzia, które pokaże nam najpopularniejsze frazy w szukanym kontekście. Podpowie również, jakie frazy zyskują aktualnie popularność, a które zdecydowanie przeszły do historii.

Google Trends pokazuje, że najczęściej popularnymi frazami anglojęzycznymi, związanymi z Bożym Narodzeniem, są (przytoczone już wyżej) m.in. christmas cookie, christmas recipes, christmas cookie recipes, festive cookies, recipes for christmas, easy christmas recipes.

Komu zatem udało się wbić na czubek tej choinki?

  1. Betty Crocker (frazy: christmas cookie, christmas recipes, christmas cookie recipes, festive cookies, recipes for christmas)
  2. Pillsbury (christmas recipes, gingerbread cookies, festive cookies, christmas cookie recipes),
  3. King Arthur Flour (gingerbread cookies, gingerbread)
  4. Wilton (gingerbread)
  5. Martha Stewart (christmas cookies 2018, christmas cookie recipes, christmas recipes dinner).

Ostatni przykład to marka nie stricte spożywcza, ale znalazła się w naszym zestawieniu nieprzypadkowo. Martha Stewart słynie z przepisów kulinarnych i choć wiele z nich widnieje na stronie od kilku, a nawet kilkunastu lat, to każdy przepis jest wykorzystywany przy aktualnych kampaniach e–commerce. O tym, jak można połączyć strategię przepisową z e-commerce będziemy pisać w kolejnych artykułach.

Dobre pozycjonowanie treści opisanych marek w wyszukiwarce Google nie jest zatem efektem doraźnych działań, a dobrze zaprojektowanej strategii. Warto więc zacząć porządki w SEO jak najszybciej – przed nami długi karnawał i mnóstwo okazji do poszukiwania przepisów.

Olga Głębicka
Olga Głębicka
Culinary Content Manager Lafudu
LinkedIn