Food marketing: przepis na przepis (na szarlotkę)

Zastanawiasz się, czy miejsce Twojego produktu jest w przepisach kulinarnych? Wyniki badań Lafudu mogą rozwiać Twoje wątpliwości: już ponad 90% gotujących Polaków uważa internet za swoje główne źródło inspiracji w kuchni, a 72% używa składników wymienionych w przepisie kulinarnym. Dlaczego więc nie inspirujesz ich swoim produktem?

Jak znaleźć markę piekąc szarlotkę?

W maju 2018 r. Lafudu i Kantar Millward Brown zapytało grupę 2000 internautów o ich kulinarne zwyczaje i umiejętności. Ponad 80% z nich zadeklarowała, że gotuje kilka razy w tygodniu:

a dziewięciu na dziesięciu gotujących Polaków inspirację do gotowania znajduje właśnie w internecie. I co tam może znaleźć? Powiedzmy, że mamy ochotę na szarlotkę.

2 szklanki mąki, 3 jajka, szklanka cukru, kostka masła…” – tak zaczyna się większość przepisów na tradycyjną szarlotkę. W polskim internecie można znaleźć już ponad 2 miliony przepisów na to ciasto. Zdecydowanym zwycięzcą w wynikach wyszukiwania Google jest blog Kwestia Smaku, który znalazł się na samym szczycie wśród innych blogów.

Ale jest tu jeszcze jeden zwycięzca, z niepozornym, skromnym przepisem: marka Winiary. Jak to się stało? O tym, jak dobrze przemyślana strategia SEO pomaga marce wbić się na wyżyny wyszukiwarki Google’a pisaliśmy w tym artykule.

Marce Winiary udało się dotrzeć na pierwszą stronę Google’a z treścią, która dla poszukujących inspiracji ma wartość użytkową. Dla marki jest jednak materiałem zawierającym lokowanie produktów. To narzędzie, które wydaje się reliktem przeszłości, a jednak ma potężny potencjał sprzedażowy. Badania Lafudu / Kantar pokazują, czym może być przepis dla marki spożywczej:

72% gotujących internautów używa składników wymienionych w przepisie kulinarnym i aż 25% używa produktów konkretnych marek wymienionych w przepisie.

Co czwarty gotujący, czerpiąc inspirację z przepisu, użyje produktu konkretnej marki wskazanej w treści. Zakładając, że przepis jest właściwie przygotowany, a umiejętności kucharza wystarczające, danie ma szansę stać się kolejnym hitem. A jeśli na stałe zagości w kuchni domowego kucharza, zwiększa się również prawdopodobieństwo, że kucharz pozostanie przy marce wymienionej w przepisie. Skąd to przypuszczenie? 92% badanych stwierdziło, że przy wyborze sklepu, w którym zaopatruje się na co dzień, ważna jest dostępność produktów, które z reguły kupuje. Gotujący Polak jest zatem skłonny szukać sklepu, w którym kupi znane mu produkty.

Lekkostrawny przepis na food marketing

Raporty dotyczące popularności programów blokujących reklamy pokazują, że w Polsce internauci bardzo świadomie i aktywnie walczą z nachalnymi treściami reklamowymi. Jednocześnie równie świadomie i aktywnie poszukują inspiracji kulinarnych przede wszystkim korzystając z wyszukiwarek internetowych:

Doświadczone marki spożywcze, jak amerykańska Betty Crocker czy potentat na światowym rynku Kraft-Heinz, od lat opierają swoje strategie marketingowe na przepisach kulinarnych. Przepisy powstawały już w czasach, gdy wielkie marketingowe umysły nie wyobrażały sobie takich zjawisk jak banner blindness. I powstają nadal. Dlaczego dla tak dużych marek przepis kulinarny jest narzędziem, w który wtłaczane są coraz większe budżety?

Dla marek spożywczych przepisy to ponadczasowy i angażujący content. Umieszcza produkt w odpowiednim kontekście, wyjaśnia sposób użycia, pokazuje, jaki efekt osiągniemy korzystając konkretnie z tego produktu.</i

Co sprawia, że gotujący Polacy sięgają po konkretne produkty marek lokowanych w przepisie?

Po pierwsze: znajomość produktu i zaufanie do marki. Mając pewność, że wskazany produkt jest dobrej jakości, możemy przewidzieć efekt końcowy gotowania. Po drugie: zaufanie do autora i jego wizji twórczej. Jeśli użyjemy produktu wskazanego przez autora przepisu, możemy mieć pewność, że danie będzie przypominać apetyczną potrawę ze zdjęcia. Im mniejsze umiejętności kulinarne, tym większa obawa, że przepis nie uda się przy zastosowaniu innego produktu lub jego zamiennika.

Dlaczego więc najpopularniejsze przepisy w internecie to najczęściej te najmniej skomplikowane?

Dlaczego wśród najwyżej listowanych wyników wyszukiwania w Google nie znajdują się ambitne przepisy okraszone zdjęciem wystylizowanej potrawy jak z drogiej restauracji? Bo chcemy, żeby nam wyszło. To jednocześnie odpowiedź na pytanie, dlaczego Betty Crocker z powodzeniem kontynuuje od prawie stu lat tę samą strategię publikując np. kolejne wersje apple pie – najbardziej popularnej amerykańskiej szarlotki.

W swojej kolekcji ma ich już… ponad 3 tysiące!

To ponad 3 tysiące sposobów, by dotrzeć z komunikatem marki do wielbiciela szarlotki.

Analizując wyniki badania gotujących Polaków Lafudu/Kantar Millword Brown (zaprezentowanych podczas konferencji Foodbox 2018) nie można pominąć kilku ważnych faktów:

  • największą grupę gotujących internautów stanowią kobiety
  • 41% badanych gotuje, bo takie jedzenie jest najsmaczniejsze
  • 39% Polaków gotuje, bo lubi, a 33% – z konieczności
  • 90% badanych inspiracji do gotowania szuka w internecie
  • co trzeci badany gotuje codziennie
  • aż 41% ludzi szuka przepisów kilka razy w miesiącu, kolejnych 16% – kilka razy w tygodniu

To co dobrego zaserwuje im Twoja marka?

Olga Głębicka
Olga Głębicka
Culinary Content Manager Lafudu
LinkedIn